В С Е У К Р А Ї Н С Ь К Е С О Ц І О Л О Г І Ч Н Е Д О С Л І Д Ж Е Н Н Я
Регіональне соціологічне дослідження
«Толерантність в молодіжному
середовищі: бібліотечний аспект»
Регіональне соціологічне анкетування відбулося у Великомихайлівській ЦБС.
Відсоток охоплення становить 46% від загальної кількості користувачів ( 1738) віком від 15 – 25 років та кількості респондентів (792), які взяли участь у опитуванні.
Якщо об’єктивно розглядати відповіді респондентів, то близько 90% респондентів знаються на даті, коли святкується Міжнародний день толерантності, а 10% помилилися. Більшість респондентів розуміється на значені слова «Толерантність» – це 99.8% і тільки один респондент не вказав своє розуміння про толерантність – 0.2%. Ці результати є позитивними і дають можливість охарактеризувати респондентів з хорошої сторони.
Цікавими виявилися відповіді на третє запитання: 35% опитаних вважають, що формуванню толерантності сприяє - свобода думки, совісті, переконань;
28% вважають, що – відкритість спілкування; 21.3% - знання; 14.5% - поширення світогляду; 1.2% опитаних висловили свою думку / внутрішня культура, інтелігентність, вихованість, мирне життя людей всіх народів, милосердя, доброчинність/. Знаковими виявилися відповіді респондентів на запитання «Ти коли – не будь проявляв нетерпимість до інших? Чому?
27 % опитаних відповіли, що проявляли нетерпимість, 71 % респондентів вказали на те, що не проявляли нетерпимість до інших, 2% опитаних відповіли, що можливо проявляли нетерпимість. – Чому проявляли нетерпимість ? - вказали - 99% респондентів, а 1% опитаних не відповіли.
Якщо проаналізувати вказані приклади нетерпимості до інших, які зазначені у анкеті ЦБС, то можна зробити висновок, що не толерантна поведінка опитаних має причино – наслідковий зв’язок тому, що дітям у підлітковому віці важко, без досвіду, без зайвих емоцій об’єктивно сприймати реальність ситуацій, в яких вони опинилися і зазвичай підлітки та молодь припускаються помилок щодо правильної та адекватної поведінки.
Причини, які вказані респондентами мають загальну характеристику: опитані несли в собі образу, і більшість із них піддавалися тимчасово роздратуванню. А це спонукало їх до поганих вчинків і респонденти це оцінюють самі, бо відносять свої приклади нетерпимості - до негативної поведінки. Це означає, що респонденти готові змінюватися цілком, віддаючи перевагу моральним цінностям людини.
Негативним виявилося те, що не всі респонденти змогли навести конкретні приклади толерантності, а саме 29% опитаних, а 71% опитаних вказали приклади толерантної поведінки у їхньому житті. Це позитивна тенденція, яка характеризує контингент опитаних у ЦБС з хорошої сторони.
Для більш результативної роботи у ЦБС було розроблено «Інформаційний проспект ЦБС» – «Виховання ідей толерантності серед молодого та підростаючого покоління» та запропоновано бібліотекарям системи на нараді бібліотечних працівників для використання в роботі .
« В об’єктиві - «сучасні бібліотеки ЦБС» та читачі юнацького і молодого віку».
Соціологічне дослідження державного значення «Бібліотека та читач у віртуальному просторі. Місце зустрічі.» відбулося у чотирьох бібліотеках Великомихайлівської ЦБС, які мають комп’ютери та доступ до мережі Інтернет. Його проводили бібліотекарі ЦРБ, РДБ, Цебриківської бібліотеки – філії для дорослих, Великоплосківської бібліотеки – філії за запропонованою методикою в визначені терміни у «сучасних бібліотеках ЦБС». Відповідно до мети дослідження і виконаних завдань, бібліотеки – учасниці отримали дані щодо активності молоді в використанні мережі Інтернет, виявили сайти та сервіси, якими частіше користується сучасна молодь.
Узагальнюючі дані нам дали змогу охарактеризувати спектр обізнаності юних і молодих користувачів щодо Інтернет - ресурсів і їхню готовність отримувати бібліотечні сервіси через інформаційну мережу Інтернет, різновид сервісів бібліотеки, які направлені на надання мобільної допомоги у пошуку необхідної інформації та на оперативне задоволення потреб користувачів у безмежному інформаційному світі.
У соціологічному дослідженні прийняло участь 370 респондентів, віком від 15р. – 18р. – 291, а від 19р. до 25 р. – 79 учасників анкетування. Всі вони є активними користувачами різноманітних Інтернет - ресурсів. Із них 289 жителі селищ та 81 респондент – контингент, який проживає у селі. За результатами анкетування, респонденти все частіше користуються Інтернетом: 2-3 години – 203 респондента, а менше години на добу – 83, більше 5 годин – 53 та 3-5 годин – 31 респондент і мета їх по – перше - для спілкування з друзями й знайомими; по – друге – для пошуку зацікавленої інформації; по – третє – для розваг та відпочинку. Найактивніше наші респонденти користуються пошуковими системами – Yandex.ua, Google.com, а найчастіше користуються такими сайтами: Vkontakte.ru, Odnoklassniki.ru, Yandex, Facebook.com. Для пошуку в Інтернеті художньої та наукової літератури користуються - 40% опитаних, а 60% надали відповідь, що ні.
В анкетах більшості опитаних відслідковується низька інформованість про ресурси, які розміщені на сайті бібліотеки для юнацтва і для переважної більшості респондентів, не знайомі книжкові соціальні мережі, які є доступними в Інтернеті, бо для самих респондентів вони не є актуальними – це для 60% опитаних, а для 22% є потреба у користуванні он-лайн сервісами, які надає ДЗ «ДБУ для юнацтва». Про ці он-лайн сервіси, у переважній більшості, наші респонденти дізналися під час анкетування, і позитивним є те, що 83 опитуваних вже інформуються в соціальних мережах, користуються сервісами державної бібліотеки для юнацтва: «Для тих, хто хоче знати більше», «Віртуальна довідка», «Світ професій», «Електронний каталог», «Електронний веб - курс «Нетикет»», «Куди звернутися якщо...». Інші 18% респондентів активно користуються сервісами з інших сайтів: Imho.net та з etextlib, «Флібуста» -http://flibusta.net/ серед яких «Електронна бібліотека», «Большая безплатна библиотека», «Бібліотека української літератури», Googl.com.
Наслідком такої тенденції є і той факт, що у 28 % опитаних є домашній ПК, у 8% є ноутбуки і планшети але і втішним є факт, що 64% наші респонденти мають можливість користуватися Інтернетом та індивідуальними мобільними пристроями у навчальному закладі, на роботі і інших громадських місцях.
В цілому, соціологічне дослідження показало, що є найбільша актуальність активніше популяризувати інформаційні ресурси Інтернету та сервісні інформаційні можливості бібліотек для ширшого залучення користувачів юнацького та молодого віку; покращувати теперішній рівень надання послуг та вплив бібліотеки на інформаційне життя молодих громадян. Для цього у Великомихайлівськії ЦБС створюється сайт бібліотечної системи Великомихайлівського району щоб інформувати та формувати позитивний імідж бібліотек серед членів громади та всіма формами і методами привертати увагу до інтелектуальної продукції, до нових бібліотечних послуг, залучати до бібліотек більше коло користувачів юнацького віку. Для результативності у роботі з юнацтвом і молоддю та покращення інформованості про можливості Всесвітньої мережі Інтернет у «сучасних бібліотеках» ЦБС проводяться індивідуальні бесіди – консультації, години етикету в Інтернеті «Веб – спілкування та етикет в соціальних мережах Всесвітньої павутини», інтерактивні години «На колір і смак… Шукаю товаришів», уроки – практикуми «Як знайти потрібну інформацію в Інтернеті», віртуальні мандрівки «Місця, де стають розумними», інформаційні колажі «Інтернет: еволюція і перспективи», практичні заняття « З комп’ютером на «ТИ»». Особливу увагу бібліотекарі приділяють з інформування юнацького контингенту та молоді щодо сучасного світу професій і проводять інформаційні години «Від мрії до професії», екскурсії для підростаючого покоління «Орієнтир у світі професій», популяризують сервіс «Світ професій», які надає ДЗ «ДБУ для юнацтва».
« Дослідна та соціологічна робота ЦБС – 2013 »
У 2013 році Великомихайлівська ЦБС приймає участь у соціологічних дослідженнях регіонального значення:
І. У січні – лютому - узагальнення результатів дослідження
«Вивчення якості бібліотечного фонду як запорука
його ефективного використання» розділу «Право».
ІІ. «Толерантність в молодіжному середовищі:
бібліотечний аспект». /березень – серпень/
Мета дослідження у ЦБС:
- поширення ідей толерантності; - вивчення міри розуміння поняття«толерантність» серед підростаючого покоління та впливу бібліотечної соціокультурної діяльності на виховання толерантної поведінки у юнацтва та молоді.
Завдання дослідження:
- визначити коло діяльності бібліотек системи у поширенні ідей толерантності серед юнацтва та молоді;
- визначити міру розуміння поняття «толерантність» у юного контингенту та молоді;
- визначити сфери впливу бібліотек ЦБС на виховання у читачів толерантного світогляду;
Об’єкти дослідження: бібліотеки, які працюють з юнацтвом та молоддю віком від 15 до 25 років.
В С Е У К Р А Ї Н С Ь К О Г О З Н А Ч Е Н Н Я:
ІІІ. «БІБЛІОТЕКА ТА ЧИТАЧ У ВІРТУАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ. МІСЦЕ ЗУСТРІЧІ» за ініціативою
ДЗ «Державної бібліотеки України для юнацтва»
для «сучасних бібліотек» ЦБС.
Мета:
· виявити активність молодих людей в Інтернеті, їхню готовність отримувати бібліотечні сервіси через Інтернет та очікування щодо їх змісту;
· виявити загальний рівень обізнаності спеціалістів бібліотек щодо існуючої інформаційної кампанії бібліотек у мережі Інтернет.
Завдання:
· отримати дані про активність молоді в мережі Інтернет;
· виявити, якими сайтами та сервісами найчастіше користується сучасна молодь;
· отримати пропозиції та зауваження співробітників та користувачів щодо наданих їм сервісів та послуг;
· визначити, з якими проблемами зіштовхуються співробітники та користувачі під час мережевих комунікацій;
· розробити механізми впливу на користувачів через мережу Інтернет.
Об’єкт дослідження:
Молоді користувачі Всесвітньої павутини (потенційні користувачі бібліотек)
Предмет дослідження:
Потреби та вподобання української молоді в Інтернеті. Проблеми, що виникають у процесі мережевих комунікацій.
Методика дослідження:
Під час проведення дослідження будуть використовуватись:
· анкетне опитування;
· он-лайн опитування;
· аналіз даних.
ІV. «Родинне читання» - соціологічне дослідження ЦБС /протягом
року/.