Всеукраїнське соціологічне дослідження
«Патріотичний настрій молоді»
Загальна
інформація
Зведені статистичні дані бібліотек
КЗ «Великомихайлівська ЦБС», які
є результатом анкетування в рамках Всеукраїнського соціологічного
дослідження «Патріотичний настрій
молоді».
Всього в анкетуванні брали участь – 615
респондентів.
Більш активною
категорією в анкетуванні була
юнацька категорія користувачів – 64% респондентів (віком від 14 – 19
років); 36 % респондентів – віком від 20 – 35 років. 51% опитаних навчаються у ЗОШ, 26 % -
працюють, 19.8% - студенти технікумів, училищ та коледжів, 3% - студенти ВНЗ, 0.2% - навчається і працює. Кожен із зазначених учасників анкетування мав можливість відповісти на
всі запитання та висловити власну точку зору.
В цілому, результати анкетування дають можливість
охарактеризувати патріотичний настрій
серед юнацтва та молоді, визначити рівень соціальної активності, національної,
патріотичної свідомості. Також відслідкувати проблеми, які
виникають у сучасному житті молодих людей, які на їхню думку, стоять на заваді їхнього майбутнього. Результати та
зведені статистичні дані
анкетування подаються у Головній
анкеті ЦБС.
Аналіз та інтерпретація даних
І. У бібліотеках нашої централізованої
бібліотечної системи відбулося
соціологічне дослідження державного значення. Основним методом збору
інформації було анкетне опитування
користувачів ЦБС віком
від 14 – 35 років. За фактом наявних анкет була проведена робота над обробкою
та узагальненням одержаної
інформації шляхом інтерпретації
даних. Загальна кількість учасників анкетування складає - 615 респондентів. Найбільш
активною була юнацька
категорія користувачів - це
64% респондентів віком від 14 – 19 років
(390). За підсумками соц. дослідження були виявлені позитивні та негативні сторони. Позитивним
є те, що більшість учасників анкетування відповіли, що патріотизм – це любов до
Батьківщини і готовність захищати Батьківщину.
Тому 67% - це переважна більшість
опитаних вважають себе патріотом своєї країни (410
респондентів, а загальна кількість респондентів - 615). 18 % (114 осіб) мали
відповідь «скоріше за все вважають себе патріотами». 42% переконані, що національна ідея відіграє
провідну роль у побудові держави - це
258 респондентів, а 23% вважають, що
національна ідея відіграє певну роль, але ця роль не є ключовою для важливих
змін у державі – це 141 респондент. 39%
(240 респондентів) зауважили на тому, що
справжніми патріотами сучасної України є
воїни АТО, Герої «Небесної сотні», а 29 %
(178 респондентів) відповіли, що
їм важко відповісти. 4% - це 26
респондентів вважають справжнім героєм -
Черненка Олександра Івановича нашого земляка, вчителя Новоборисівської ЗОШ,
Великомихайлівського р-ну, Одеської обл., добровольця, який загинув у листопаді
2014 року під час воєнних дій в АТО та
Указом Президента удостоєний нагороди посмертно
- орденом «За мужність» третього ступеня. 2.9% (14 респондентів) вважають
патріотом Андрія Вікторовича Кузьменка -
Скрябіна співака, письменника,
лідера гурту «Скрябін»,
Надію Савченко 0.1% (1 респондент).
57 % опитаних відповіли, що історичне минуле дуже важливе,
вивчати і знати його необхідно кожному - це 350 респондентів.
48.7 % (300 респондентів) знають
про історію виникнення та значення національної символіки України, ще 229респондентів
мають не повні знання.
Позитивний спектр почуттів, відслідковуються у більшості наших
респондентів, бо на першому місці для них є такі почуття, які вони переживають
у відношенні до України – це НАДІЯ, ГОРДІСТЬ, ПОВАГА, ЛЮБОВ, СИМПАТІЯ, ДОВІРА. Як громадяни України більшість із них
пишаються минулим країни, армією, зовнішньою політикою країни,
духовністю народу, культурою,
мистецтвом країни, спортивними досягненнями, 72% (444 респондента) є
оптимістами та реалістами.
61% - це 378 опитаних планують своє майбутнє на довгострокову перспективу. 51% (315 респондентів) дивляться у майбутнє з надією, а 25% - це 151 респондент - спокійно, але без особливих надій і ілюзій. 67% (414 респондентів) вважають, що патріотизм потрібно виховувати у молоді. Для 40% відомо про загальнодержавні програми і саме 248 респондентів вказали на те, що на сьогоднішній день держава піклується про виховання патріотизму. 73% - це 451 респондент відповіли, що, на їхню думку, бібліотека впливає на розвиток патріотизму серед українців. Близько 60% (360 респондентів) висловили власні погляди щодо бібліотечної діяльності в межах патріотичного виховання. Першочерговим є бажання - мати у фонді бібліотеки літературу, періодичні видання, які спрямовані на героїко - патріотичну тематику і популяризацію її для підростаючого покоління; По – друге - у бібліотеках надавати доступ до Інтернету, Wi-Fi для безкоштовного користування і швидкого пошуку інформації, по – третє у бібліотеках проводити заходи в рамках національно-патріотичної тематики,застосовуючи нові, привабливі форми роботи з молоддю.
Також висловили особисту думку
про проблеми, які сьогодні найбільш гостро стоять перед молоддю: 1) брак матеріальних ресурсів, алкоголізм,
наркоманія, куріння; 2) корупція, недоступність освіти, злочинність, економічна
ситуація в країні, безробіття та
відсутність підтримки від держави 3)
проблеми зі здоров’ям,
відсутність взаєморозуміння з батьками,
морально-етична деградація суспільства,
обмеженні можливості дозвілля.
ІІ. За результатами анкетування прослідковуються і негативні настрої у
молоді, адже серед різних відповідей
мали місце такі відповіді:
На п’яте запитання
«Чи вважаєте Ви себе патріотом своєї країни?» 14 % (91) вказали на відповіді
: «скоріше ні», «ні»,
«мені це нецікаво», «важко відповісти». 35% (216 респондентів) мають
думку, що національна ідея в українській державі не відіграє ніякої ролі ні для
держави та в особистому житті (85 респондентів); національної ідеї немає
вказали 39 респондентів та важко відповісти було 92 учасникам
анкетування. 2 5% (156
респондентів) нікого не вважають
патріотами України. 15% (91
респондент) відповіли, що знання про історичне
минуле не відіграє ніякої
ролі в подальшому розвитку держави. 14%
(86 респондентів) не знають історію
виникнення та значення національної символіки України. 14%
(85 респондентів) вважають
себе песимістами. Близько 7 % респондентів мають почуття по відношенню
до України: недовіру, антипатію,
скептицизм. 39% (237 респондентів) планують своє майбутнє на
короткий час. 18% - це
108 респондентів вважають, що
реалізація їх життєвих планів
повністю залежить від ситуації в країні. Для
25 % (153 респонденти), що ситуація в країні ніяк не пов’язана з їхніми життєвими планами, 15% (95 респондентів) вказали на те, що їм важко
визначитись. У 14% (87 респондентів) дивляться у майбутнє із тривогою
та невпевненістю, а 10% (62 респондента)
- зі страхом і відчаєм. 21% (129 респондентів) вказали, що не знають чи потрібно виховувати патріотизм у
молоді. 20% (120 респондентів) вказали, що
держава не піклується про виховання патріотизму, а 40% (247
респондентів) відповіли, що не знають. 27 % (164 респонденти) не вбачають той
факт, що бібліотека впливає на розвиток патріотизму серед українців, тому дали
відповідь «Ні» на 19 – те запитання. 41.4%
респондентам було важко
відповісти і цим самим підтвердити, що
бібліотека може виховувати в людині патріота, тому 255 учасників анкетування обрали відповідь
«Важко відповісти» на останнє – 20 – те
запитання «На Вашу думку, які кроки може зробити бібліотека для розвитку цього
напряму?
Висновок
Результати соц. дослідження дали
змогу прослідкувати, що переважна більшість опитаних
усвідомлює, що потрібно бути патріотом
і вони себе вважають патріотами своєї країни та оптимістами і реалістами, які
сповнені гордості, поваги і надії по відношенню до України. Вони роблять плани
на довгострокову перспективу, покладаючи
надію на майбутнє. Вважають, що патріотизм потрібно виховувати у молоді. На думку
більшості респондентів бібліотека
впливає на розвиток патріотизму серед
українців і зробили
пропозиції, як це можливо досягти: мати
у наявності та популяризувати літературу, періодичні
видання, які спрямовані на героїко - патріотичну тематику,
безкоштовно надавати доступ до Інтернету, Wi-Fi для швидкого пошуку необхідної інформації та
проводити заходи в рамках
національно-патріотичної тематики, застосовуючи
цікаві форми роботи.
Також респонденти окреслили
гострі проблеми, які на
сучасному етапі, стоять серед молоді – це брак коштів, шкідливі звички: алкоголізм,
наркоманія, куріння; корупція, злочинність, економічна ситуація в країні. Також можливим чинником є воєнні дії, які
відбуваються в зоні АТО.
Але серед відповідей респондентів прослідковується і негативна тенденція в рамках того, що більша кількість опитаних не змогли
назвати справжніх патріотів України серед сучасників та
зазначали, що держава не піклується
про виховання патріотизму і вони про це не знають. Ще були такі відповіді у респондентів, що по відношенню до України відчувають
недовіру, антипатію, розчарування
та дивляться у майбутнє з тривогою, невпевненістю, зі страхом і
відчаєм. Неоднозначні відповіді були на дев’яте запитання «Чи знаєте ви історію виникнення та значення національної символіки
України?». Але, 529 респондентів в тій чи іншій мірі володіють цією інформацією
і тільки - 86 не знають.
Виходячи з соціологічного дослідження, бібліотекарі
ЦБС перед собою ставлять такі завдання:
1) У подальшій роботі з читачами врахувати результати соціологічного дослідження та пропозиції
респондентів;
2) Покращити інформаційну, культурно –
просвітницьку роботу серед юнацтва та молоді в рамках національно –
патріотичного виховання;
3) Продовжити реалізацію заходів в рамках
розробленої програми по ЦБС згідно «Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та
молоді на 2016-2020 роки».
08.08.
2017 р. Бойченко
О.В. /провідний методист по бібліотечній справі/